torsdag 26 januari 2012

Öppet hus i skolan

Den här veckan har alla grundskolor i Karlstad öppet hus och alla föräldrar har fått en inbjudan att komma till sitt barns skola en speciell dag. När brevet kom, så frågade jag Alvin (lite på skoj faktiskt) om det skulle vara ok om jag kom till skolan och var med nån lektion.... Och HÖR OCH HÄPNA, det skulle väl inte vara några problem!! Trodde jag aldrig, för i den där åldern brukar det vara ytterst pinsamt att ha någon förälder med på såna tillställningar. Och då jag hade fått ok, så vore det ju synd att inte ta till vara på det!!!
Så tack vare att en snäll granne kunde vara barnvakt åt Julia, så har jag alltså varit med Alvin en stund i skolan idag. Hur det var? Tja, ingen överraskning för mig direkt, då jag är van att själv ha lärarens jobb. MEN, jag tror att det hade varit nyttigt för många andra föräldrar att få se verkligheten med sina egna ögon!!! Ni ska ju inte tro att eleverna skärpte sig för att det satt en morsa i klassrummet, nejdå, vissa "visade hela registret" så att säga...
Tror ni att det ser ut så här i ett klassrum? 25-30 elever som sitter snällt och lyssnar på vad läraren har att säga och sen sitter och jobbar med det dom blivit tillsagda att göra?? Då har ni tyvärr en skev bild av skolan idag!!

Det är f-n inte lätt att vara lärare idag, det vill jag att ni ska veta!! Det borde nästan vara obligatoriskt för föräldrar att komma till skolan och se och uppleva lärarnas vardag, jag tror att diskussionerna på utvecklingssamtal och föräldramöten skulle gå i lite andra banor då. Och lärare är en yrkeskår som får utstå mycket kritik, oftast av såna som inte har en aning om hur det faktiskt är att vara just lärare.
Så till er som läser, ta chansen att vara med era barn i skolan en dag (om ni får vill säga). Då kanske ni förstår att lärarna  (dom flesta ska tilläggas) faktiskt gör så gott dom kan.......

1 kommentar: