tisdag 17 januari 2012

Äckligt!!

I söndags kväll fastnade jag framför Dokument Utifrån på tvn. http://svtplay.se/v/2675850/dokument_utifran/modets_offer
Det handlade om gifter i våra kläder och det fick mig att må illa... på grund av flera saker:

1. Förhållandena för dom som jobbar med tyger och framställning av plaggen i u-länderna!! Till exempel i Bangladesh så står folk i karen med blek- och färgningsmedel och vid "finishen" av våra snygga, blekta jeans, som görs med sandblästring, så jobbar folk utan skyddskläder med bara ett tunt filter över munnen... Behöver jag ens nämna att cancerfallen i dom här områdena har ökat lavinartat??


2. "Giftblandningarna" från färg- och blekkaren, släpps orenat rakt ut i naturen, i floder eller ut i avloppen. På ett ställe jobbade några med att gräva bort det yttersta lagret med lera där färg torkat in, la geggan i säckar som sen las på hög... Som nu blivit stora berg av säckar som läcker gifter...


3. Färdiga plagg och skor kommer i containrar till Europa via hamnen i Hamburg. Där togs ett hundratal gifttester per år innan containrarna öppnades (pengar fanns inte att kolla fler, för det var inget som prioriterades...) och i dom allra flesta fall, så var det alltför höga halter av gifter. Men det var inget som var reglerat i lagen och därför släpptes varorna igenom. Och dessutom fick man inte tala om till vilken butikskedja varorna skulle, det var alltså hemligt var dessa förgiftade kläder och skor skulle säljas!!! (Ett hundratal tester.... löjligt med tanke på mängden containrar i hamnen i Hamburg...)


4. Giftet gjorde att dom som packade ur containrarna blev sjuka, men även dom som står och packar upp och till exempel stryker kläderna innan dom skickas vidare till butikerna fick luftvägsproblem och skyhöga värden av gift i sitt blod!!

5. Och vi då, som ska ha kläderna på oss, hur påverkas vi???? Det pratades inte så mycket om det, men det är väl inte så svårt att räkna ut... Och jag vet att jag kommer tänka efter innan jag köper svarta eller röda kläder till mig eller någon i min familj igen, för just dessa kläder är bombarderade med gifter för att dom inte ska tappa färgen när vi tvättar dom.... Och om jag nu ska dränkas i gifter, så vill jag i allafall att det ska vara så lite av det som möjligt....

PS Tror ni att Eco-kläder är bättre? Jo, det finns dom som är det, men då måste ni gå på dom riktigt dyra affärerna och handla. För till exempel H&Ms Eco kollektion innehåller precis lika mycket gift som dom andra kläderna!! Bara så att ni inte låter er luras!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar