tisdag 12 juli 2011

Bus hela tiden!!

Att en sån enkel sak, som att laga en väldigt enkel maträtt helt plötsligt kan bli så komplicerat??!! Kycklinggryta va; bryn kycklingen och sen resten av ingredienserna, på med det blöta och sen stå och puttra. Borde väl alla klara galant??!! Nja, kanske inte med en energisk liten dam på lite drygt tio månader i huset :) Det är inte så lätt att ha 100 % koll hela tiden, för även om jag stänger varenda dörr i huset, så finns det ändå en hel del ställen dit hon kan smyga undan och hitta på bus! Öppen planlösning är fantastiskt för små barn, vilka ytor att leka på alltså. Men ibland önskar jag att jag hade en köksdörr jag kunde stänga, eller sätta för en grind, så jag kunde ha uppsikt över min busunge!! Nu har jag inte det och då får jag helt enkelt försöka vinna tid och få den lilla att stanna där jag kan se henne!! Idag fick hon till exempel spela Memory, på sitt lilla vis, då jag skulle laga middag. Och jag kan lova att det höll henne sysselsatt läääänge :)
Såå roligt att plocka med brickorna och sen sprida ut dom över HEEELA
golvet. Men mamma hade koll hela tiden och kunde laga mat i lugn och ro, HURRA!!
Nåt annat som kan hålla den lilla sysselsatt länge, är skor, alla sorters skor. Favoriterna är ändå ett par blå "Foppatofflor", eller skor med knytning. Egentligen tycker jag att det är skitäckligt att hon håller på med skorna, för vem vet vad folk gått i för skit med dom som hon tar?! Just skor med knytning går ändå ganska bra, för då har hon fullt upp med att knyta upp knutarna istället för att stoppa skorna i munnen. Och när hon väl fått upp knutarna, så tar hon tag i snörena och "vevar runt" skorna ett tag innan hon lämnar dom. Alltså ett helt suveränt sätt att kunna ha koll på henne när jag är i köket, för hallen ser jag ju därifrån!!
Ett par skor efter att Julia gett dom en omgång :)

Sen finns det ju en gyllene regel man kan följa; så länge man hör dom små liven är det lugnt, men blir det tyst, så är det alltid fara å färde!!! Brukar fungera för det mesta.... så länge man vet att dom inte kommer åt nåt som kan skada eller vara farligt på annat sätt. Hur gör ni, har ni några bra förslag på att få saker uträttade utan barn som "försvinner" på bus eller vill vara mitt i vägen?? Alla tips mottages tacksamt!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar