söndag 3 april 2011

Dimma...

Nu pratar vi dimma och då inte bara den dimma/gröt som ständigt är i min skalle. Nej, nu pratar vi om dimman ute som varat i två dagar! Jag som är trött alla andra dagar, kan ju inte direkt påstå att det här vädret hjälper till att göra mig piggare...
Fördelen med det här vädret, som även inkluderar en hel del regn, är dock att det tar hårt på snön och det jublar jag verkligen över :) Man ska ju inte använda fula ord, så jag lånar ett av Ronja Rövardotter för att uttrycka mina känslor: FAR ÅT PIPSVÄNGEN MED DEN HÄR VINTERN! Nu är jag hjärtligt trött på snö och is och jag tycker att Kung Bore varit här länge nog och hälsat på. Så släpp fram våren, NU!!
Jag vill att det ska börja lukta skit ute, för det betyder att gräsmattorna håller på att tina fram. Jag vill att sopmaskinen ska åka omkring och damma, för då försvinner äntligen allt "vintergrus" och det blir möjligt att åka inlines och kickboard. Inte för att jag tänker nyttja någon av delarna, men däremot innebär det att min son äntligen kan börja ägna sig åt något han tycker mycket om och som gör honom glad och lycklig!! Jag längtar också efter sol och mååånga plusgrader, för det vore så otroligt skönt att få hänga undan dunparkasen för den här vintern. (Gjorde ett försök då det var +12 ute, vilket snabbt resulterade i stopp i "mjölkmaskineriet". Så jag lär få behålla parkasen på ett tag till är jag rädd..)

I natt hände nåt helt fantastiskt, för mig i allafall! Jag fick sova sex timmar i sträck!! Men, men.. mer sömn för mig, betyder att min sambo fått vara uppe och därmed mindre sömn för honom.. Men nu har vi bestämt oss för att verkligen ta tag i det här med Julias nattrutiner!! Så nu kör vi på och hoppas att det ska ge resultat efter några nätter!! Det bör gå bra, för redan i natt märktes skillnad. När mamman inte är bredvid (jag sov i gästrummet= underbart!!!), då vaknade hon bara två gånger. Mot att kanske vakna fyra, eller till och med fem när jag är i närheten!! Vi håller tummarna för att hon kommer ge upp sin "nattätning" ganska snabbt, men hon är extremt envis, så vi får väl se... :))

Annars är det full fart på lilla Julia. Hon börjar få "körkort" på gåstolen och hon åker runt och upptäcker "stora välden" i huset. Det finns mycket spännande att spana in och vi får lära oss att plocka undan ALLT som små (men långa armar) kan nå!!
Häromdagen frestade hon dock ganska hårt på mitt tålamod... Ni vet, såna där dagar då INGET är bra. När de små liven vaknar efter middagsvilan och är lika trötta och griniga som innan de sov... Vad gör man då? Jo, man använder fantasin!! Så vips så hade en av förvaringslådorna i Julias bokhylla istället förvandlats till en leklåda. Och gissa om hon var nöjd?! Jag tycker minen säger; "jag har en leklåda, pilutta dig, det har inte du"! 

När sen brorsan körde runt henne en stund i hennes vagn, så var lyckan total :)


Gråt och tandagnisslan förvandlades till skratt istället och mammas humör blev förstås också bättre :) Det är tur att det finns lådor från Ikea och storebrorsor ibland!!

Ikväll ska jag bli lite bortskämd: Sambon tänker bjuda på hemlagade grillade hamburgare, hemgjord dressing, klyftpotatis och coleslaw. MUMS säger jag bara, jag längtar redan!! Och som grädden på moset, så ska jag sova i gästrummet i natt igen :)) Vilken lyx!! Det är väl bäst att jag aktar mig, så jag inte får dåliga vanor. Eller?! ;)


1 kommentar:

  1. Jag skriker efter gumman Tö men jag tror hon har åkt vilse!

    SvaraRadera