måndag 7 februari 2011

Mycket att glädjas åt!!

Igår hade jag bjudit hit folk på middag.... och jag hade dessutom varit så galen att jag tänkte bjuda på något som jag aldrig lagat förut. Snacka om chansning!! Så på lördagskvällen/natten ställde jag in tjälknölen i ugnen och hoppades, hoppades att den skulle bli ätbar. Under förmiddagen gick min kära sambo förbi ugnen ett x antal gånger och för varje gång blev han alltmer skeptisk. Men jag tänkte inte ge upp, utan fortsatte proceduren med att lägga köttet i saltlag där den sen skulle ligga och dra fram till kvällen. Vid sextiden stod potatisgratängen i ugnen, rödvinssåsen stod och puttrade på spisen och gästerna väntade förväntansfullt på middagen.... Gissa om jag var nervös då jag skulle skära upp köttet??!! (Hade förberett alla på att det skulle bli hämtpizza om maten misslyckades....) Men jag lyckades!!! Jag tror nog att köttet kunnat ligga längre i lagen, men det blev faktiskt jättegott!! Så nu kommer det serveras tjälknöl fler gånger på Lövberga!!
Julia har haft en bra dag och varit nöjd och glad, trots att hon fått vara med sin mamma och pappa ute på en massa ärenden under dagen!! Annars är det inte ofta det funkar i så många timmar, utan att lilla fröken hinner tappa humöret under tiden!! Framsteg!! När vi kom hem fick hon dessutom testa en ny delikatess; majskrokar. Vi bröt dem i små, små bitar som hon fick att "tugga" på och hon måste ha gillat det, för hon högg som en kobra efter bitarna :))
Själv har jag smaskat i mig årets första semla idag och det smakade alldeles underbart... Borde tänka på figuren, jo jag vet... Men det får bli en annan dag ;)

Det finns vissa människor som man önskar all lycka i världen, såna som prövats hårt i livet... När man då får veta att nåt riktigt, riktigt bra har hänt just såna människor, då blir jag varm och glad i hjärtat!!! Jag blev till och med så glad, att en liten tår letade sig fram i ögonvrån... Vill inte avslöja mer än så just nu, men i sinom tid kommer jag nog att avslöja vad det handlar om :)

2 kommentarer:

  1. Majskrokar tycker även Jon att är en delikatess trots att det smakar nada

    SvaraRadera
  2. majskrokarna var även Flisan fovvo när hon var mindre!
    kul att middagen blev lyckad och ni slapp hämta pizza :-)

    SvaraRadera