lördag 25 december 2010

Julhelgen fortsätter

Det blev några hektiska dagar där före julafton, men nu har verkligen lugnet lagt sig över Lövberga och det finns tid för en stunds bloggande.
Sista dagarna före julafton bjöd inte på mycket vila; det skulle handlas, pyntas och förberedas mat innan släkten skulle komma på besök.
Granen klädd och klapparna på plats

Men har försökt hålla huvudet kallt och tänka att "jag gör så gott jag kan och hinner jag inte allt, så är det inte hela världen". Nu är det enkelt att tänka så och jag lyckades nog inte övertyga mig helt och hållet.... Samtidigt kände jag att jag ville ha allt klart innan Timmy kom hem. Efter tretton dagars arbete, tolv timmar om dagen, så kan det kanske vara skönt att inte behöva ha alltför mycket att göra då man kommer hem. Dessutom blev han mycket senare hem än vad som var sagt och kom inte förrän vid tolv på natten mot julafton. Men gissa om vi var glada att han tog sig hem överhuvudtaget??!!
Klockan sju på julaftonsmorgonen var det dags att ta tag i det sista för att julbordet skulle stå dukat då Malungsborna anlände. Och tro det eller ej, men då minibussen rullade in på gården 12.45 så var allt klart och jag hade till och med hunnit byta kläder och försökt göra mig lite representabel! (Nio personer, två hundar och en katt blev vi som firade jul här i år och visst är det mysigt att vara många på julen??!!) 

Vi som firade jul tillsammans 2010
Mätta och trötta efter julbordslunchen kollade vi på Kalle och hans vänner och sen var det dags för paketutdelning. Tydligen hade alla i sällskapet varit snälla i år, för alla fick julklappar!! Resten av eftermiddagen/kvällen ägnades åt diverse spel och en del fotograferande. 
En sen julmiddag blev det också och vi bjöd på helstekt kalkon, något som verkade gå hem hos allihop.
Julia fick mycket att titta på och många att prata med då hela huset blev fullt av folk och djur, så hon blev ganska utmattad och sov länge på eftermiddagen. Men hon tajmade dagen väl och vaknade precis då det var dags för paketutdelningen. Mest spännande med det hela var nog ett par blanka och fina snören som var lindade runt ett av paketen :)) Efter allt stoj, så var det sen ganska svårt att få henne att somna, hon hörde ju alla andra som satt och pratade och skrattade och ville förstås också vara med!!! Vid 23-tiden lyckades äntligen vår lilla hjältinna somna och hon hade fått känna på att det tar på krafterna att fira jul. Men jag måste säga att hon var tålmodig ändå, för de stunder hon var uppe så var hon på gott humör och det var inget gnäll!!

En jättetrött tjej, men vill INTE gå och sova
Efter lunch idag drog gästerna norrut igen. Det hade varit mysigt om de hade kunnat stanna längre, men tyvärr så var det inte möjligt. Men det var roligt att de ville och kunde komma alls, så vi får vara glada för det!!
I kväll blir en lugn kväll. Antar att det blir rester från julbordet till middag, kolla på en film och sen någorlunda tidigt i säng. I morgon kommer fler släktingar på besök och Alvin är dessutom sugen på att åka skidor, så då är det väl bäst att vi vilar upp oss efter den sena kvällen/natten igår!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar