söndag 12 december 2010

Slut på helgen

Då är det söndagkväll och i morgon är det vardag igen. Det är ju tur att Alvin går i skolan, för annars skulle vi inte märka någon skillnad. När man är hemma och är mammaledig så är det ingen större skillnad på tisdag och lördag och det blir inte bättre av att när Timmy väl är hemma, så är ju han också hemma varje dag!!
  För Alvin har det i allafall varit en toppenhelg. Det var matchuppehåll i innebandyn och tur var väl det eftersom skidbacken här i Karlstad öppnat!! Då vi var i Sälen under höstlovet, så trodde Alvin att det skulle gå att åka skidor där. Det var förvisso en backe öppen på Hundfjället, men hur lockande känns det att åka skidor i ösregn och flera plusgrader?! Så nu har han alltså gått och längtat efter att få dra på sig skidorna sen vecka 44 och igår fick han äntligen göra säsongens premiäråk!! Det blev tre timmar igår och idag har han varit där hela dagen!! 
Lilla Julia har haft stora sjusovardagen idag. Hon sov länge på morgonen, sov flera timmar på eftermiddagen och somnade tidigt ikväll. Så nu undrar jag hur natten blir, kommer hon vara vaken hela natten nu eller?! Lite lustigt är det ju ändå att hon sovit så mycket just idag, för de sista veckorna har det annars varit väldigt lite av den varan och jag började känna att sömnbristen blev akut. Och jag hade börjat fundera på om hon skulle behöva nåt mer än bröstmjölk på kvällen, för att kanske sova mer än två timmar i sträck. Nu har jag dock inte riktigt gillat råden jag fått på BVC här nere. Redan efter en månad började de nämligen ifrågasätta min nattsömn och påpeka att man faktiskt kunde börja använda ersättning för att själv få sova lite mer. Men hallå???? Har man skaffat barn, så har man väl ändå inte räknat med att man ska få sova på nätterna på ett bra tag?! Och ersättning, då jag själv har så mycket mat så det räcker och blir över?! Dessutom har hon hela tiden gått upp i vikt som hon ska och alltså följt sina kurvor hur fint som helst. Så till slut ringde jag den BVC sköterska (en helt underbar sådan) som jag hade då Alvin var liten och hon trodde inte sina öron då hon fick höra detta. Hon tipsade istället om att ge glutenfri risgröt för att hon skulle få nåt som hon står sig på lite längre. Så idag har jag varit ute och inhandlat en förpackning och såg fram emot att se hennes reaktion när hon skulle få smaka. Sen tar hon kvällen långt tidigare än hon brukar, så det hinns inte med någon gröt! Snacka om att mammas förväntningar grusades?! :)) Vi får prova i morgon i stället och nu håller jag tummarna för att hon ska sova lika gott i natt som hon gjort under dagen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar