söndag 29 juli 2012

Godaste banankakan

Jag brukar försöka baka när vi ska få besök, men med två småttingar i huset, så spricker dom planerna ibland. Så fredagens gäster blev utan, men igår fanns fikabröd till kaffet!!
Nu kanske det kan anses lite kaxigt att skriva "godaste banankakan", för det finns säkert tusen andra recept som nån annan skulle vilja nominera till den titeln. Men nu är det här min blogg där jag publicerar mina åsikter och det här är det godaste banankakan jag har smakat, så då kostar jag på mig att vara lite kaxig i min formulering ;)
Sen passar det väl extra bra att göra en banankaka just nu, då bananerna mognar och blir bruna innan man knappt hunnit blinka??!!

Ingredienser:

75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g mjölkchoklad (eller annan choklad efter tycke och smak)
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Gör så här:
  1. Smält fettet i en kastrull. Låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.
  2. Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.
  3. Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Kakan ska helst serveras helt kall, gärna med en klick grädde eller glass till!!

Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar