söndag 8 juli 2012

Bustrollet!!

Visst är det fantastiskt att få följa sina barns utveckling och se vilka individer dom utvecklas till?? Här hemma fascineras vi för tillfället framförallt över hur företagsam en 22 månader gammal tjej kan vara :)

Eller vad sägs om att ta av sig alla kläder och sen blöjan för att uträtta sina behov i sin egen säng?? En kväll förra veckan hade hon gjort "tvåan", kladdat runt det fint i sängen och sen somnat mitt i detta.... Nu tror jag faktiskt inte att hon kommer göra om just det tilltaget nån mer gång, då hon inte riktigt uppskattade konsekvenserna av det :) Att kliva upp runt midnatt för att ligga i blöt i baljan (för att få bort intorkat... urk.... bajs) och framförallt att båda "Bä" var tvungna att åka i tvättmaskinen, hade hon nog gärna varit förutan.. Det tog cirka två timmar att kunna somna utan bästisarna Bä, men till slut så!!

Det går även hårt åt damens leksaker!! Hårda leksaker, av till exempel trä, är ju sååå roligt att kasta i golvet så det låter HÖGT! Och den nya dockvagnen hon fick i veckan fick i allafall vara hel i två dagar, sen hade hon haft sönder handtaget :)

Ett demolerat handtag på en, före detta, ny vagn...

En kväll när hon satt i baljan, så skulle jag gå in i hennes rum och hämta en blöja och nattisen och förmanade att hon skulle sitta alldeles stilla tills jag kom tillbaka... Knappt hade jag satt båda fötterna över tröskeln, förrän jag hörde hur hon var ute på golvet och tassade. Men när jag kom tillbaks, så satt hon fint i baljan igen. Och när jag frågade om hon varit ute på golvet och gått, så var förstås svaret "nej"!

Små blöta fotspår på klinkersgolvet avslöjar att hon inte satt i baljan riktigt hela tiden...

Ytterdörren är oftast låst här, även (eller snarare speciellt) när vi är hemma. Annars har vi snart en liten tjej på rymmen. Igår var den olåst och jag tror att hon nästan kan nosa sig till när så är fallet :) För snabbare än blixten fick hon på sig en av mina tofflor och spatserade iväg över gräsmattan! När jag sprang ut och frågade vad hon gjorde, så skulle hon "bara ut titta pippin"... 

En av mammas tofflor, på fel fot förstås och bara strumpa på den andra i det blöta gräset....

Djur är för övrigt ett annat stort intresse hon har och då gärna dom riktigt små! När hon hittar flugor, spindlar eller myror, så sträcker hon fram händerna mot dom och säger "tom till mej fluban", eller "pindeln", eller "mylan". Och lyckan är total när hon lyckas få tag på nån och sen visa upp för övriga familjemedlemmar :)) Tur att ingen har fobi för nåt av djuren, annars skulle det kunna bli lite jobbigt :)

En "fluba" som inte kan flyga och lyckan är TOTAL!!

Vatten och gegga ska vi förresten inte prata om!! Finns det minsta fläck av nån av delarna, då vet vi var vi ska leta efter Julia kan jag lova! Och oftast nöjer hon sig inte med att bara plaska med fötterna i smutsen, oh nej, HÄNDERNA ska i!! Riktigt kladdigt ska det vara, då är hon nöjd!!

Visst är det rart med barn

1 kommentar:

  1. Det sägs att man får trollungar för sina synder skull...jag har också en (eller ett par)...
    =)

    SvaraRadera