lördag 7 juli 2012

Molnigt men varmt!!

Idag har jag tyvärr inte sett nån skymt av solen, men jag har i allafall tröstat mig med att det är varmt!! Det känns att det är sommar och det få jag väl vara nöjd med då!!

Förmiddagen spenderades i Forshaga på marknad. Åkte dit för att äta en langos (som dom annonserat att det skulle finnas) och ett par "foppa-kopior", alltså tofflor till Julia. Men jag gick på en nit, för ingen av delarna fanns!! Men vi fick med oss lite godis hem och förmodligen en av Sveriges dyraste burkar hjortronsylt, så nu får vi minsann hoppas att den smakar riktigt bra :)

Sen var vi bortbjudna på lunch och inte vilken lunch som helst, nämligen glödstekt sill och "tölla"!! (Ni som inte är från Dalarna, eller eventuellt norra Värmland, har förmodligen ingen aning om vad jag skriver om. Men jag lovar att ni missat nåt!!) Inbjudan kom som på beställning, då det inte var alls längesen jag sa till sambon att jag längtade efter just den rätten :)
Julia hade inte sovit middag och jobbade stenhårt på att försöka riva huset för T och B, men jag tror att det mesta stod kvar när vi åkte därifrån :)) Tyvärr gjorde det att vi fick tacka för oss och, mätta och belåtna, styra kosan hemöver ganska snart... 

Utsikt över Vänern... en riktig lyx!! Så här bor T och B och vem hade inte velat stanna lite längre i den här idyllen??

Jag antar att värdparet drog en lättnades suck när vi lämnade gården och ligger förmodligen redan och samlar krafter tills vi ska ses nästa gång :))

Ikväll har vi förresten skördat vår första gurka!! Det växer så det knakar i växthuset och rackarns så mycket godare egenodlat smakar! Vi ser fram emot att övriga grödor också ska mogna, så att vi får njuta av fler "gottigheter"!!

"Varför vill du inte smaka gurkan Amanda", undrar Julia :)

Som vanligt är jag uppe och "skrotar", trots att det är mitt i natten. Men med barn som tar kväller sent, så är det inte så mycket att välja på.... och det kan vara jobbigt ibland. Då försöker jag tänka, att det som "stjäl" tid av mig på kvällen, istället ger mig tid att fixa och dona på morgonen: Till exempel att gå upp och äta frukost själv i lugn och ro!! Och när Timmy är borta, så brukar jag hinna ge Julia gröt innan Amanda tycker att det är dags att lämna sängen!! Sen finns det kvällar när jag önskar att mina barn somnade tidigt och hellre vaknade tidigt, för att det vore skönt att komma i säng i tid själv nån enda gång.... Men sen ändrar jag mig ändå.... för nämnde jag att Julia vaknade 9.40 i morse??!! En osannolik lyx för småbarnsföräldrar :) 

1 kommentar:

  1. Ohh va gott med egenodlad gurka. Har en tomatplanta som håller på att dö. Den är planterad i en för liten kruka. Jag har tänkt plantera om den i flera veckor. Men i brist på kruka har det inte blivit av. Får liksom skylla mig själv att den blir allt gulare...

    Och i lannet stannar liksom växandet av medan min grannes plantor frodas och växer! Men jag skyller på jorden! :) Fick ett lass hemkört av en bekant och trots att vi blandade ut med lite kojord så verkar den inte vara särskilt näringsrik.

    Har förresten tänkt länge på att tacka för kommentaren du skrev för ett tag sen om att vi faktiskt får vara stolta över våra barn. Det är sant och kommentaren värmde!

    Hoppas vi får till en date allihopa till veckan!

    Kramar

    SvaraRadera