onsdag 12 januari 2011

Vardag igen!!

Då är det slut på helger och jullov, Alvin har kommit tillbaka från Malung och vi börjar få tillbaka lite rutiner. Eller rättare sagt, Alvin börjar få tillbaka rutiner. För oss andra är det väl si och så med den saken, men det blir i allafall lite bättre ordning då Alvin ska upp till skolan. Det blir mat på bättre tider och vi vet skillnad på vardag och helg!! Men det är kanske inte så konstigt att vi andra har lite svårt att få nån riktig ordning på livet med en liten fröken som än så länge styr vår dygnsrytm totalt... Hon vaknar åtminstone tre gånger per natt fortfarande (dock bara för att äta och sen somnar hon om igen, men i allafall....), så när hon sover på dagen så passar jag oftast också på att ta en tupplur. Det gäller ju att se till att vara pigg då hon är uppe och sugen på bus!! Men att kunna ha några fasta tider och rutiner då dygnen ser ut så här är förstås helt uteslutet!!
Så med detta i åtanke, så sitter jag här och undrar om jag tagit mig vatten över huvudet eller inte.... Tanken är nämligen den, att Timmy ska vara hemma och vara pappaledig och därför har jag sökt en kurs på Universitetet. Jag ska visserligen läsa den på distans, men kommer jag att orka med? Med min envishet så vet jag att jag kommer klara det, men till vilket pris? Kursen börjar den 25e och det drar igång hårt med första tentan den 26e, vilket innebär att jag snart måste börja ta tag i läsningen. Tja, jag har några dagar på mig än att bestämma mig. Vi får se hur det blir!!
Idag har vi varit på BVC för vägning och mätning av Julia och det går åt rätt håll!! På lite drygt en månad har hon gått upp ett kilo till 6140 g. Så från att ha legat en kurva under "normal", så börjar hon nu så sakteligen närma sig "normalkurvan". Det känns skönt att veta att hon får i sig den näring hon behöver, speciellt som det varit lite tjat om ersättning och jag har vägrat.. Som det ser ut nu, så äter hon gröt både på morgonen och kvällen, mitt på dagen puré och däremellan ammar hon. Och utifrån viktkurvan, så verkar det ju fungera alldeles utmärkt!! Hon utvecklas förstås också massor och vill gärna vara med och se vad vi pysslar med. Den klassiska babysittern är förstås populär, men att sitta i Bumbostolen korta stunder ger ju ett helt annat perspektiv på världen och det uppskattas verkligen!!


Sen blir hon fortfarande lika förtjust varje gång hon vänder över till mage!! Det är som att hon tänker, "gjorde jag det där alldeles själv?", och oftast låter hon oss veta det genom att ge ut ett litet glädjetjut :) Det är också väldigt populärt att bada, både i sin egen balja och tillsammans med oss i hörnbadkaret. Så om lilla fröken har en bra dag på fredag, så är planen att vi ska åka och testa på babysim. Det ska bli spännande, kanske mest för mamma och pappa!!
I morgon ska vi ut och hälsa på, Julia ska få träffa sin kompis Willy!! Sen drar innebandyträningarna igång igen, så det blir väl till att spendera ett par timmar i Kil. Men det brukar vara ok. Det är faktistkt ganska kul att kolla då killarna tränar och skulle jag tröttna på det, så finns en liten butik med barnkläder där jag med allra största säkerthet kan lyckas spendera nån krona!!

1 kommentar: