måndag 31 januari 2011

Gröna fingrar har jag INTE!!

Att ge mig en växt, är som att skicka den direkt på avrättning.... tyvärr!! Vissa människor får allt att frodas, men jag är inte en av dem. Jag beundrar min sambo, som gång på gång kommer hem från blomaffären med nyinköpta växter, trots att han vet att jag förmodligen kommer ha ihjäl dem!! Det ska vara såna som tål extrema förhållanden, såsom uttorkning, sällan ny jord och ytterst lite näring om de ska överleva mig!! Och dit hör sällan blommande växter.... MEN, det finns tydligen undantag! Bland annat orkidéer har jag lärt mig, de lyckas jag få att blomma gång på gång. Och sen är det en lustig blomma som jag tyvärr inte vet namnet på (kanske kan nån hjälpa mig?), som verkar överleva all tortyr som jag utsatt den för. Då jag och Timmy flyttade ihop, för snart "hundra år sen", så fick vi ett blad i en kruka av hans mormor och det där enda bladet blev till slut en hel bunt med blad och med jämna mellanrum bjuder den på "klasar" av vita, svagt doftande blommor. Då vi flyttade till Karlstad, så ställde vi blomman i källaren på huset i Malung och där glömdes den bort. Flera månader senare hittade vi den och då var det bara ett blad kvar, men den levde i allafall! Den verkar alltså klara det mesta och just nu blommar den igen, gissa om jag känner mig stolt :))


Nu kan man kanske undra varför jag sitter och funderar på blommor mitt i vintern? Jo, för nu börjar man kunna läsa överallt om att det är dags att börja så frön inne, för att ha nåt att sätta ut då våren och sommaren kommer. Jag gjorde det "misstaget" förra året.... och bestämde mig för att inte göra det igen! Tidigare hade vi alltid köpt plantor och med en del hästskit som gödning, så hade vi fått hyfsade "skördar". Men nu skulle allt göras från grunden och jag planterade massor av frön. De stora fönstren i vardagsrummet var fulla av små drivhus och krukor, och jag pysslade faktiskt om dem så väl, att nästan alla lyckades överleva tills det blev dags att plantera ut dem! Men mina plantor var nog inte särskilt frodiga, för det här året blev skörden MYCKET blygsam! Efter allt slit med dessa frön, så blev resultatet ett par gurkor, en squash, en pumpa (men den var jag faktiskt ganska nöjd över, då den låg där orange och fin i grönsakslandet..), INGA tomater, en bunt blommor som aldrig slog ut och undantaget; kapkrusbären, som jag fick HUR många som helst, men som ingen ville äta :)) Så i år lägger jag ingen tid på att så själv. Det finns ju faktiskt människor som ska leva på att sälja plantor och det blir med största nöje som jag kommer att sponsra dem i år!!

1 kommentar:

  1. tack för ett gott skratt
    så skönt att det finns flera som jag!

    SvaraRadera