lördag 13 juli 2013

Kultur, jordbruk och röda drinkar :-)

Visst skulle jag försöka vara lite kulturell här en dag och jag hade dessutom "lurat med mig" en annan familj på tillställningen. Vi skulle åka till Dyvelstens flottningsmuseum, då det skulle vara familjedag där. Det blev ett kort besök, då det hade utannonserats fel tid i media och det hela höll på att stänga precis då vi kom dit :-( Men Julia hann i allafall ta en liten ridtur och ett besök i pysselverkstaden hanns också med. Och tydligen var det alldeles tillräckligt, för då vi satte oss i bilen, så sa Julia: Det här var roligt det!!
 
Full koncentration på hästryggen!

Nästa dag åkte vi till Ängebäck. En gård bara fem minuter hemifrån som odlar grönsaker. Där finns även möjligheten till självplock av både jordgubbar och potatis och vi provade förstås båda! Och jag säger bara; helt sagolika jordgubbar!!! Det var de godaste gubbar jag nånsin ätit!! Hoppas vi hinner med ett till besök innan det är slut på godsakerna!!
 
Och fullt fokus på "gubbarna"!

Jag har även (kors i taket) hunnit med en kväll på stan!! Mat och vin på Harrys med en härlig vän, var bara roligt!! Jag vet inte när jag var på stan på kvällstid senast, men jag vet att det var vääääldigt längesen!! Det var inte frågan om nån "utgång", utan vi åt och sen åkte vi hem strax före midnatt. Mer behövs inte alltid för att ladda batterierna lite extra och inser att fler såna kvällar vore bra för det egna välbefinnandet! Kunde ju hoppas på att kunna få till det nångång, så att jag och sambon också kan få åka ner till stan och ta en middag på tu man hand..... Vi får väl se hur vi ska lösa det :-) 
Frozen raspberry daiquiri, torsdagens efterrätt :-)

Idag har också varit en riktig toppendag!! Först besök av grannen och hennes dotter på förmiddagen. Och det innebar barnbus, fika i gröngräset och massor av prat :-)
Eftermiddagen spenderades vid Abborrtjärn, en mysig liten badplats som verkligen passar då man har småbarn. Men jag insåg också att jag bör nog inte åka iväg på sånt ensam, då ingen av tjejerna har nån som helst respekt för vatten.... Idag hade jag Alvin till hjälp ute i vattnet och det är jag ytterst tacksam över!!

I morgon verkar det som det ska bli en dag med sämre väder och det kan behövas... Inte bara för växterna, utan jag skulle behöva få lite gjort här hemma också.... Men de där som spår väder har ju haft fel förr, så det återstår väl att se hur det ser ut när jag vaknar :-) Om det blir en plock- och städdag, eller om det blir ytterligare en utedag i solen!!

1 kommentar:

  1. Åh, jordgubbsplock! Vi har varit iväg en gång och hade tänkt ta en sväng till den här veckan. Men vi håller oss isolerade från omgivningen så länge som dessa koppor härjar... De verkar dock komma väldigt lindrigt undan så det är skönt!

    Och visst är det på något vis en tröst att man inte är ensam. Gissar att du har en hel del sömn att ta igen efter de senaste tre åren!

    Fint agerat vid olyckan. Rätt person på rätt plats! <3

    Kramar

    SvaraRadera