lördag 8 december 2012

En riktig solskenshistoria!!!

Dex kanske ni känner till? En hund som varit med oss i drygt nio år nu och som var Alvins enda "syskon" tills tjejerna kom. Problemet har dock varit att kombinationen av två småbarn, en krånglande fog och en sambo som är borta 14 dagar i sträck fungerat väldigt, väldigt dåligt. Och den som fått lida är förstås Dex.... 
Photo: UPPDATERING: Dex har fått ett nytt hem med en hundkompis! Rottweilern Dex behöver ett nytt hem. Han blev nio år i september, men är otroligt pigg och frisk.
Han är en hund utan olater, en riktig gentleman och är som en stor gosig nallebjörn som gärna vill kramas. Dex har vuxit upp i ett hem med barn och är van vid katter. Det enda problemet är väl att han är så otroligt glad, framförallt i folk. Men det är hanterbart. Det går bra att ha honom lös och möta andra hundar utan problem på promenad och han går lös hemma på gården.Dex är en kär familjemedlem som tyvärr inte längre får den tiden han förtjänar och skulle må så mycket bättre på ett ställe där han får mer uppmärksamhet.
Kontakta matte Ulrika Tros tel 0736417901 eller Kristina G 0550-15155 om du är intresserad.
Till slut blev situationen ohållbar och vi funderade länge vad vi skulle göra med vår fyrfota vän.... Som ingen skulle kunna tro är nio år!!! Pigg och busig som en valp och kärnfrisk! Vi hörde oss för åt många olika håll, men att ta hand om en så stor hund är inte så bara och någon vana av den typen av hund är kanske att föredra. Som ett sista halmstrå, så tog vi kontakt med djurskyddet som satte ut en annons på sin hemsida och facebooksida. Men tiden gick och vi började misströsta. Jag ansåg att vi bara sköt det oundvikliga framför oss och förra helgen bestämde vi oss..... Han skulle få somna in....

Med gråten i halsen ringde jag veterinären i måndags morse och fick en tid samma kväll. Dagen gick och jag grät bara jag tittade på honom :( 
MEN på eftermiddagen ringer telefonen; från djurskyddet och det är en tjej som eventuellt är intresserad!!! OJOJOJ!! 
Tjejen ringde upp mig och det visar sig att hon och hennes kille söker en äldre, trygg och stabil hundkompis till sin åttamånaders valp. Jag berättade om vår gentleman och de vill komma och träffa honom så snart som möjligt!! Någon timme senare står de båda tillsammans med sin hund på vår gård och de faller för Dex och vi känner att det är ok människor. (Hade lovat oss själva, att om vi kände minsta tveksamhet kring dem som personer, så skulle det hellre få vara!)

Så jag fick ringa och avboka tiden hos veterinären och Dex fick åka med dem hem samma kväll! Det var förstås på prov först, då det är svårt att veta hur det fungerar då de ska vara tillsammans i "vardagen". Kan ni gissa om vi höll alla tummar och tår att det skulle gå vägen??!!
Redan samma kväll kom ett sms att det bara gick bra och att hundarna fungerade jättebra ihop. De hade lagt sig tätt ihop och somnat efter kvällspromenaden.... Mys....

Nästa förmiddag ringde Rebecka och sa att de hade bestämt sig, Dex skulle få flytta in hos dem!!! En sten föll från mitt hjärta och glädjetårarna tittade fram <3
Photo: Bästa:) #amstaff #rottweiler
Dex och hans tjej, Cija <3
 Vilket otroligt sätt att få avsluta livet på för vår "lilla" älskling!! Att få en egen tjej och massor av uppmärksamhet..... 

Jag är lycklig!!!!

4 kommentarer:

  1. Åh va rörd jag blir
    Massor av kramar

    SvaraRadera
  2. Å så skönt!
    Vet känslan precis, eftersom jag också tagit ett sånt beslut och omplacerat en hund jag inte längre hade tid med. Det är hårt, även om man vet att det blir bra och att den får det bättre.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Å här sitter jag med tårar i ögonen: verkligen en solskenshistoria men shit vilken ångest ni måste känt den där måndagen... fy.....
    Tur att det löste sig så bra!
    Kraam!

    SvaraRadera
  4. Åh, vilken härlig historia. Dessa kära fyrfota vänner som man vill så väl. Underbart att det blev så bra ändå.. och i tid, även om det var knappt om tid när er telefon ringde.

    Tusentack för den riktigt rörande kommentaren du gett mig. Läste med rörda tårar i ögonen, så väldigt tack till Dig!

    Kram på dig!

    SvaraRadera