lördag 21 april 2012

Tillgång och efterfrågan....

"Om du har så det blir över, ge till dom som behöver"!!
Jag hade läst lappen flera gånger, redan när jag låg med Julia på avdelning 11 och hon hade gulsot. Tänkte att "jag borde", men den gången blev det inget mer. Den här gången, med Amanda, blev det fler nätter inne och då blev det genast lättare att ta tag i, då jag redan fanns på plats alltså. Vad i hela friden pratar jag om egentligen??!! Jo, jag har blivit mjölkdonator och kan på så vis hjälpa små och även sjuka barn, som behöver, men av nån anledning inte kan få mjölk från sina mammor!!
Känns bra att man kan göra nån nytta, då det ändå aldrig blir nån ordning på det här med tillgång och efterfrågan. Jag måste ju ändå pumpa för att det inte ska bli stopp och för att det inte ska göra alltför ont, så känns det ju bra om man kan hjälpa nån annan!! Det är kanske onödigt att göra som jag gjorde med Julia; spara i frysen och sen kasta för att vi bara använt en bråkdel....
Är det krångligt kanske nån undrar?! Nej, inte speciellt. Först måste det lämnas in mjölkprover i två omgångar och sen lämnar man ett blodprov. Är alla tester ok, så är det bara att börja lämna. Elektrisk pump får man låna gratis och sen fryser man in mjölken hemma. Lämnar gör man när man själv tycker det passar och jag behöver inte göra det på lasarettet, utan det går bra att göra på närmsta vårdcentral som har ett lab. Lite extra jobb blir det förstås då delarna till pumpen måste rengöras mycket noggrant, men jag har grejer så jag kan pumpa sex gånger och sen ha "storrengöring", så jag tycker det fungerar bra.
Sen får man även betalt. Det är inget man blir rik på, men jag ser det i allafall som en liten ersättning för eventuella extra bilresor och den extra tiden som pumpning och rengöring tar. Men framförallt så känns det bättre i hjärtat att mjölken kommer till använding, hellre än att jag ska slå bort den!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar