måndag 16 april 2012

Tiden går!!

Lite drygt två veckor har gått sen lilla Amanda kom till världen!! Och redan innan hon kom, så hade jag bestämt mig för att just de två första veckorna skulle ägnas åt att lära känna vår nya familjemedlem. Det har även inneburit att blogg och Facebook har lämnats åt sitt öde ett tag, men nu ska jag försöka uppdatera lite ibland!!
Hur har då dessa två veckor varit? Till att börja med, så blev det inte direkt vardag de första dagarna: Amanda fick gulsot och vi blev förstås inlagda på lasarettet. Och det var jobbigt på många sätt och vis!! Först och främst så hatar jag den där förbaskade solbädden, den känns som en lämning från antiken eller nåt. Framförallt det faktum att man måste "spänna fast" sitt barn i nåt som ser ut som en overall som är fastsatt i ett tyg ovanpå bädden.... Jag skulle också bli förbannad om jag blev fastspänd så!! Som tur är, så tar Amanda napp och det gjorde att hennes tid i bädden inte blev lika illa som när Julia låg i en sån. Det andra som är fruktansvärt jobbigt, är att det måste tas så många prover och mitt lilla barn kändes till slut som en liten nåldyna :( Det är inte lätt att vara stark när ens barn skriker hjärtskärande och detta dessutom ska göras flera gånger om dagen....
Efter fyra nätter, på påskafton närmare bestämt, fick vi äntligen åka hem. Hemma hade vi besök av Julias faddrar, Per och Lek, deras lilla Klara som redan hunnit bli fyra månader och deras tonårsdotter First. Så det var huset fullt, men det var bara mysigt. Folk som man kan vara sig själv tillsammans med, är alltid välkomna!!
För Julia har det, förstås, blivit en stor omställning med ett syskon. Stubinen är kort, tårarna fler än vanligt och hon trotsar mamma och pappa friskt :) Men hon är väldigt mån om sin lillasyster, talar bestämt om när hon gråter (om hon tror att vi inte hör) och hon delar gärna ut pussar och kramar i mängder <3
Storebror var inte heller så oberörd som han först verkade när vi kom hem :) Han bär gärna runt på Amanda och många gånger är han den som är först framme och tröstar när hon börjar gråta <3
Amanda är som de flesta andra bebisar; äter, skiter och sover :)
Timmy pysslar och grejar här hemma och skämmer bort mig med god mat :))
Vi har det alltså riktigt bra och jag har mer än en gång de sista veckorna fyllts av en enorm glädje över min familj och mitt liv, jag är lyckligt lottad och jag vet om det!!!!
Första besöket! Hanna passar på att snosa lite.... Det står inte på förrän hon har en egen bebbe att snosa på :)
Den förhatliga solbädden..
Julia är fascinerad av näsor och konstaterar att även Klara har en :))
Puss på lillasyster <3
En vanlig syn: Amanda myser i storebrors knä <3

1 kommentar:

  1. Skönt att få komma hem och vad härligt att hon är här. Ja, det där med näsor vet jag en till som är intresserad av. Isac pekade ut såväl öron som näsa på sin tvåmånaderskusin häromveckan. Ögon också för den delen...

    Hoppas du mår bra också efter allt som varit och att du har lite större rörelsefrihet nu och inte helt är förpassad till ryggläge! :)

    Kramar från oss

    SvaraRadera